Hellendoorn Rally

05-11-2019

Uitstekende prestatie Gerben in Hellendoorn Rally

Op vrijdag 20 en zaterdag 21 September jl. vond in de omgeving van Hellendoorn de Hellendoorn Rally plaats. Dé grootste en bekendste rally van ons land, waar jaarlijks circa 50.000 tot 75.000 toeschouwers op af komen! Dit jaar stonden er aan de rally, historics en short rally circa 100 deelnemers aan de start. De rally kende een bijzonder sterk startveld met een record van 13 auto`s uit de R5 klasse.

 

Dit jaar had de organisatie de opzet van de rally behoorlijk veranderd ten opzichte van de voorgaande jaren. Volgens insiders was de rally iets minder technisch geworden en meer “lange halen” gekregen ten opzichte van de voorgaande jaren. Desondanks had de organisatie weer een prachtig evenement met uitdagende klassementsproeven weten neer te zetten.

 

Na een teleurstellende eerste seizoenshelft, waarin de normaliter zo betrouwbare Audi regelmatig technisch malheur had, waren Gerben en zijn team gebrand om de tweede seizoenshelft te beginnen met een finish in Hellendoorn.

 

Aangezien navigator Niels Kroeze is verhuisd naar Amerika, moest Gerben “op zoek” naar een waardige vervanger. En die vond het team in Erik de Wild uit Dalfsen. Een bijzonder ervaren navigator die vele wedstrijden, nationaal- en internationaal, ervaring had. Vorig jaar wist hij samen met Hermen Kobus de Nationale titel met overmacht te winnen. Ook de winst in de Hellendoorn Rally 2018 droeg daaraan bij.

 

Het duo ging vrijdagavond erg goed van start en sloot de eerste boucle boven eigen verwachting af op een keurige 13e plaats in het algemene klassement. De tweede omloop van deze klassementsproeven werd in het donker verreden, en daar krijgt Gerben naarmate de jaren verstrijken het steeds moeilijker met het zicht.

 

Uitstekend gecoacht door Erik wisten de heren zich toch knap te handhaven en zélfs een plekje op te schuiven in de tussenstand! Bijzonder tevreden sloot het team “dag 1” af op een 12e plek algemeen!

 

Zaterdagochtend bleek het duo gelijk bij de les, en openden keurig met een 10e tijd algemeen op de eerste proef. Gedurende de tweede dag, waarin nog 10 klassementsproeven op het programma stonden, wist het
team zich knap te handhaven rond plek 12 , door heel constant te rijden en geen grote fouten te maken. Ook de Audi was weer “ouderwets” betrouwbaar en zorgde door zijn machtige geluid voor positieve reacties bij de vele toeschouwers.

 

Na 14 klassementsproeven en ruim 170km op snelheid te hebben afgelegd werd het team even na 18.00u op het finishpodium verwelkomt. Een fantastische 11e plaats algemeen zorgde voor louter tevreden gezichten!

 

De andere equipe van Brouwer Rallysport (de jongere garde) wilde nu écht eens kilometers gaan maken met de –voor hen- nieuwe Mitsubishi Lancer EVO X. Begin dit rallyseizoen zijn Pierre, Paul en het serviceteam overgestapt van de achterwiel aangedreven Volvo naar een moderne vierwiel aangedreven EVO. Doel was dit jaar om zo veel mogelijk kilometers te maken om de auto eigen te maken en daarin progressie te boeken.

 

Na een probleemloos verlopen Zuiderzee Rally, waarin het duo een mooie 10e plaats algemeen behaalde, werd het team continu geconfronteerd met technische problemen die ervoor zorgden dat men eigenlijk geen ritme en kilometers kon maken.

 

Vier maanden na de uitval in de Vechtdal Rally stond men aan de start van de Hellendoorn Rally. De eerste proeven zou weer aftasten worden om het goede gevoel met de auto te krijgen. Echter sloeg het noodlot sneller dan ooit tevoren al toe….naar 500 meter op de eerste klassementsproef bleef de auto in de 3e versnelling staan waardoor men de auto aan de kant moest zetten.

 

Hellendoorn Rally

 

Uiteindelijk bleek het euvel in de versnellingsbakkabels te zitten, die s`avonds door het serviceteam werd vervangen. Zo kon men op zaterdag door de speciale herstart regeling toch weer aan de tweede etappe beginnen. Uiteraard is een goede klassering niet meer haalbaar, maar dit jaar is ervaring opdoen het belangrijkste doel.

 

Zaterdagochtend begon het duo wat “roestig” aan de eerste klassementsproef en al gauw werd duidelijk dat er iets mis was. De auto voelde niet goed aan, men ging twee keer “rond” , en de derde proef betekende definitief einde rally. Het achter differentieel gaf de geest….

 

Bijzonder teleurgesteld keerde het team huiswaarts, waar men direct begon met demontage van het achter diff.

 

De teleurstelling heeft inmiddels plaats gemaakt voor nieuwe motivatie. Volgende afspraak , de Berkelland Rally op 5 Oktober aanstaande!

 

Brouwer Rallysport wordt mede mogelijk gemaakt door: VDT Lelystad, Flevo Engineers, Dijkman Autoschade, Klinkhamer Reclame, Tritex bedrijfskleding, Luimes AV, Interemm, Castrol en Autobedrijf Brouwer Rogat.