Brouwer202De laatste rally voor de “zomerstop” in de rallykalender vond plaats op 13-14 Juli jl. in West-Brabant. De befaamde , Nacht van Achtmaal ` deed zijn naam dit jaar weer eer aan door voor het eerst in lange tijd door de gaan tot in de nachtelijke uurtjes. Gerben Brouwer en Niels Kroeze begonnen op de vrijdagavond met startnummer 18 op de witte Audi S2 Quattro aan een enerverende rally…

De warme vrijdagavond begon rond de klok van 18u voor equipe Brouwer/Kroeze. Op het programma stonden 9 fraaie klassementsproeven waaronder de scherprechter van de rally, de 20 kilometer lange klassementsproef de Hel rondom Achtmaal waarin alle ingrediënten aanwezig zijn. Asfalt, klinkers, onverhard, goede wegen, slechte wegen, lange stukken, korte technische stukke…één van de fraaiste en meest befaamde proeven in de Nederlandse rallysport! Foto: Rallymedia.nl

Een hete avond werd het zeker voor vele equipes. Veel uitvallers, crashes en lekke banden zorgden voor de enerverende en spannende vrijdagavond/nacht.

De eerste boucle van 3 klassementsproeven verliep naar behoren en men keerde na als 17e in het algemene klassement terug voor de eerste service. De auto werd door het serviceteam klaargemaakt voor “de nacht” en de lampenbar werd gemonteerd. Op kp 4 en 5 wist het duo de 17e plaats vast te houden, totdat op kp 6 ,, de Hel“ het “noodlot” toesloeg.

_GS_1912Bij het uitrijden van het dorpje Achtmaal, dat “volgepakt” stond met toeschouwers, was een situatie met een soort van chicane. De eerste maal (kp3) kon men deze op volle snelheid nemen. Deze maal in het donker reflecteerden de palen die op deze “chicane” stonden de velle lichtbundel van de lampenbar. Daardoor zag Gerben één grote witte waas van licht en stuurde op goed geluk door de chicane. Het geluk zat niet mee , want de wielen van de Audi “klapten” vol over de rand van deze chicane. De eerste paar bochtencombinaties voelden goed aan, en dacht Gerben geluk te hebben gehad. Maar bij een “links2” een aantal kilometer na de chicane gleed de auto al rechtdoor. De oorzaak bleek toch 2 lekke banden naar aanleiding van de aanvaring met de chicane. Gerben en Niels besloten op rustig tempo de proef uit te gaan rijden, want wisselen had geen zin. Ook de 7e klassementsproef op industrieterrein Borchwerf heeft men “rustig” afgewerkt , om daarna op de service 2 nieuwe wielen te monteren. Ruim 3 minuten gingen er verloren , met een duikeling in het klassement als gevolg..

Op de 31e plek algemeen begonnen ze aan de laatste twee klassementsproeven. Inmiddels was het al ruim na middernacht en kwam echt op uithoudingsvermogen en concentratie aan. De twee nachtelijke proeven verliepen naar behoren en het team wist zich nog op te werken naar plek 25.

Na een welverdiende, maar korte , nachtrust stond de 2e etappe op het programma. Nog 10 klassementsproeven moesten er worden verreden. Onder een stralende zon werd het een warme rallydag. Brouwer en Kroeze besloten om maar voor het spectakel te gaan, aangezien een goede klassering toch al verspeeld was. Ondanks deze tactiek , zat het tempo er goed in en stond men na klassementsproef 13 verrassend alweer op plek 17 algemeen! Brouwer ging er nog eens goed voor zitten, en klokte snelle tijden!

edfo_gtc13_d1_9858_gtc-rally-etten-leurRond de klok van 21.00u bereikten Gerben en Niels dan uiteindelijk toch de finish! Samen met het serviceteam knokten ze zich van een 31e stek uiteindelijk nog naar de 14e plaats in het algemene klassement terug! Een bijzonder sterk optreden van het team! De eindoverwinning ging uiteindelijk, net zo verrassend, naar Edwin Schilt en Lisette Bakker in de Subaru Impreza S14WRC.

Na deze enerverende en prachtige rally in West Brabant keerde het team rond 2.00u in de nacht weer terug op de thuisbasis in Drenthe..Uitgeput van 2 zeer lange dagen zochten alle teamleden het bed op en konden terugkijken op wederom een geslaagd rallyweekend!

Na de zomerperiode staat naar alle waarschijnlijkheid nog 1 Nederlandse rally op het programma, en dat is de Hellendoorn Rally op 20 en 21 September aanstaande. Er wordt nog gekeken om na deze rally nog een bijzondere rally in het buitenland af te werken..meer nieuws volgt zodra hier meer bekend over is. De andere equipe van Brouwer Rallysport, Pierre Brouwer en Marc Groeneveld hopen in de tweede helft van het seizoen ook nog één of twee wedstrijden te rijden. Maar één en ander zal afhangen van de wederopbouw van de Volvo 242 Turbo.

Goed resultaat Gerben, ondanks veel tijdverlies
Call Now Button