Bron: Wimo Fotografie

Na de finish van de zware ELE Rally rondom Eindhoven was de sfeer bij het team rondom equipe Pierre Brouwer & Paul Helmink opperbest.
In hun 2e volledige rally met de Mitsubishi Lancer EVO X wist het duo beslag te leggen op een uitstekende 12e plaats in de algemene eindrangschikking.  Dit resultaat kwam echter niet zonder “slag of stoot” . De motivatie en het doorzettingsvermogen van het team  heeft daar een zeer grote rol in gehad.

Op de vrijdagavondetappe stonden er 6 mooie klassementsproeven op het programma in Helmond, Asten en de uitsmijter van 20km lengte , proef Somerlo.
Brouwer en Helmink hadden zich voorgenomen (nog) niet naar resultaten te kijken, en de auto in de komende rally`s naar hun hand te zetten.
Uiteraard werd men links-en-rechts wel geïnformeerd over de verrichtingen, en die waren aan het begin van de avond al prima.
Ondanks deze informatie kon Pierre het nog niet helemaal vinden in de auto, waardoor hij steeds onrustiger begon te rijden. Dit resulteerde uiteindelijk in forse aanraking met een steen en daardoor een lekke band.  Op de proef moest de band gewisseld moest worden. Gelukkig was dit de laatste proef voor de servicemogelijkheid en kon het team ook de kromme stuurstang vervangen.

De laatste boucle werd verreden in het donker, en ook hier werd de nodige tijd verloren door de onrustige rijstijl.

“De auto wilde de bocht niet vlot uit. Ik was de hele avond in strijd met de auto” aldus Pierre.

Na een welverdiende nachtrust begon met dag 2 als 17e in de algemene tussenstand.
Het duo besloot op de eerste proef wat data te gaan analyseren, waardoor wellicht verband kon worden gebracht met de moeizame vrijdagavond.
En al op het eerste stuk na de start bleek de turbodruk niet boven 0,8 bar uit te komen! Dat betekende een fors verlies aan vermogen, waar de EVO ook  gehele vrijdagavond “last” van heeft gehad.  Door het gebrek aan ervaring met de Mitsubishi, was dit hen de vrijdagavond nog niet echt opgevallen. Na een aantal bochten op de eerste proef kwam men over een drempel waarna de uitlaat losschoot, en de auto ineens weer vermogen had!
De oorzaak  bleek in een verstopte katalysator te hebben gezeten, waar men door dit toeval gelukkig achter kwam.

“Ineens werd ie wakker! Een enorm verschil met de vrijdagavond. Nu was de auto ook een stuk makkelijk er beter te rijden” concludeerde de equipe opgelucht.

Bron: Jojo

Om niet teveel temperatuur onder de auto te krijgen, besloot het team de resterende twee proeven van de eerste boucle zonder ALS systeem te gaan rijden.
Op het eerstvolgende servicemoment werd met perfecte samenwerking van van Hoof Sport een nieuwe katalysator gemonteerd en kon het “leerproces” op volle kracht worden doorgezet.

De prachtige klassementsproeven in de omgeving van Eindhoven gaf de equipe uit Drenthe de ideale mogelijkheid om de auto op allerlei ondergronden en situaties aan de tand te voelen.Gedurende de rally was de progressie duidelijk zichtbaar en meetbaar.

Na 16 klassementsproeven werd de equipe rond de klok van 22.30u onthaald op het finishpodium in Son en Breugel.

Een 12e plaats algemeen en een berg aan nieuwe ervaringen en progressie keek het team terug op een zeer geslaagd rallyweekend!

De volgende rally voor equipe Brouwer/Helmink is de Vechtdal Rally op 16 Juni aanstaande in de omgeving van Hardenberg.
Inmiddels heeft men alweer een aantal nieuwe aandachtspunten besproken, waardoor er wederom progressie gemaakt kan worden.

Wordt vervolgt in Hardenberg!

Brouwer Rallysport wordt mede mogelijk gemaakt door: VDT Lelystad, Flevo Engineers, Dijkman Autoschade, Klinkhamer Reclame, Tritex bedrijfskleding, Luimes AV, Interemm, Castrol en Autobedrijf Brouwer Rogat.

Tevredenheid met progressie in ELE Rally
Call Now Button