Op 6 en 7 Mei jl. stond de ADAC Rallye Sulingerland op het programma van Brouwer Rallysport. Een wedstrijd meetellend voor onder andere de West Euro Rally Cup en het Duitse rallykampioenschap. De deelnemerslijst telde maarliefst 110 equipes en 8 nationaliteiten! De zomerse temperaturen en uitdagende klassementsproeven zorgden voor een uitdagende wedstrijd, waar maar liefst 41 teams de finish niet wisten te behalen!

 G.Brouwer / N.Kroeze – Audi S2 Quattro

13123200_607764356064122_2623246976890324560_o
Foto: gsautosport.nl

Gerben en Niels wisten tijdens de Zuiderzee Rally in Emmeloord de winst in de West Euro Rally Cup te pakken, en kwamen naar Sulingen als de “grote” favoriet en lijstaanvoerder. Ook de rally in Sulingen verliep voor het team naar alle tevredenheid. Men wist de favorietenrol waar te maken en daarmee de volle buit aan punten mee naar Drenthe te nemen. De vrijdagavond etappe verliep probleemloos. Na 3 maal een tijd binnen de algemene top 20 , sloot men de avond af op een keurige 18e plaats in het algemene klassement.

Zaterdagochtend kon men eerst “warm draaien” op de snelle klassementsproef bij Borstel om vervolgens de koningsproef van de rally te rijden op het IVG gelande. Een 23 km lange proef op voormalig militair terrein over smalle en bochtige wegen. Ondanks dat deze proef redelijk vroeg in de ochtend voor de eerste maal op het programma stond , was de buitentemperatuur al opgelopen tot 20 graden celcius. De temperatuur in de rallyauto werd dubbel zo hoog… Gerben verloor op deze proef circa 40 seconden doordat hij een verkeerde bandenkeuze had gemaakt. Hij had tijdens de eerste ochtendservice te zachte banden laten monteren. Door deze keuze en het tijdsverlies zakten Gerben en Niels terug naar de 24e stek.

13064631_607766546063903_1454983963286001967_o
Foto: gsautosport.nl

Ongeveer halverwege de rally (na 7 van de 13 klassementsproeven) vond het team zich terug op een 22e plaats algemeen. Besloten werd om de aanval in te zetten, om alsnog binnen de top 20 te gaan eindigen.
Na een aantal snelle tijden (13e/16e algemeen) slaagde die aanval met glans! Uiteindelijk kon men wederom aan de haal met de winst in de West Euro Rally Cup, de 17e plaats algemeen (van de 110 gestartte deelnemers!) ,de 1ste plaats in de klasse H15 en de 3e plaats in de divisie!

Al met al de maximaal haalbare punten meegenomen voor de West Euro Rally Cup, en daardoor weet het Drentse team hun voorsprong te verstevigen.

De volgende wedstrijd meetellend voor het WERC is de Vechtdal Rally rondom Hardenberg op zaterdag 18 Juni a.s.

 
P.Brouwer / P.Helmink – Volvo 240 Turbo Gr.A

Met een grotendeels vernieuwd serviceteam en een sterk verbeterde auto vond de aftrap van seizoen 2016 plaats tijdens de Zuiderzee Rally in Emmeloord. Helaas moesten de heren al vroeg in de wedstrijd opgeven met technische problemen. Tijdens de Zeebodem Short Rally gaf het team de seizoensstart nog enige glans door als 2e algemeen te finishen!

In de afgelopen 5 weken is er door het serviceteam hard gewerkt om de auto nog verder te verbeteren, het team en de auto waren dan ook helemaal klaar voor de strijd in Sulingen. De wedstrijd uitrijden , kilometers maken en daardoor wedstrijdritme opdoen was het grote doel. De opening van de rally op de vrijdagavond was nog wat onwennig, maar na twee klassementsproeven was het team, ondanks gebrek aan wedstrijdritme, toch de snelste Volvo in het deelnemersveld (met al 11 seconden voorsprong op de nummer 2) en stonden ze op de eerste plaats in de klasse H16!

Na een aantal kilometer op de derde klassementsproef sloeg de pechduivel helaas weer toe…de Volvo liep nog maar op 3 cilinders. De heren besloten daarop terug te keren naar het serviceterrein zodat het serviceteam alle tijd had om de auto gereed te maken voor de tweede etappe. De klassering was in “ één klap” verdwenen, aangezien ze de normtijd kregen. Wel konden ze door middel van de SuperRally regel alsnog startten in de zaterdagetappe om zodoende nog genoeg kilometers te kunnen maken. Nadat het team tot net na middernacht had doorgewerkt, leek het probleem te zijn opgelost.

13047822_1019538814790052_4664094630971395481_o
Foto: J.vonderWense

Zaterdagochtend kon men eerst warmdraaien op de proef bij Borstel, men was direct bij de les en noteerden wederom de snelste Volvo tijd! Helaas werd de eerste proef van de zaterdag ook direct de laatste waarin het team de finish haalde tijdens deze rally.

Na circa 15 kilometer op op kp 5 begon de Volvo weer dezelfde kuren te vertonen als tijdens de vrijdagavondproeven. Pierre en Paul besloten “gewoon” door te rijden tot aan de finish, omdat er daarna weer een service ingepland stond. De Volvo had echter andere plannen.. De motor schakelde één voor één een cilinder uit, totdat deze er helemaal mee ophield. Na onderzoek werd dit hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door Vapor Lock (te hoge temperatuur van de brandstof). Weer een “nieuw” probleem ,waarmee men nog niet eerder geconfronteerd is.

Ondanks de teleurstelling, is het team afgelopen maandag direct met de auto aan de slag gegaan , om ook dit probleem te tackelen. Men is daarbij zeer gemotiveerd , en overtuigd in het feit dat ze de “strijd” met de auto gaan winnen.

Er zal een tijd komen , dat we meerdere rally`s achtereen zonder problemen gaan finishen! Daar zijn we van overtuigd.

De volgende rally voor Brouwer / Helmink is de Vechtdal Rally op 18 Juni a.s.

 

-Gerben en Niels rijden ELE Rally-

Gerben en Niels hebben de ELE Rally aan hun rallykalender toegevoegd. Door de deelname van de Duitser Carsten Alexy (Audi S2 Quattro) zag het team een mooie uitdaging om met hem de strijd aan te gaan in Nederlands oudste rally. De ELE Rally vindt plaats op 3 en 4 Juni aanstaande en wordt verreden in de omgeving van Eindhoven.

Succes voor de Audi / Pechduivel Volvo nog niet gevlogen
Call Now Button