13466547_1191230920907988_4113863413833902261_nVreugde ,“high fives” en omhelsingen! Volop blijdschap bij de teams van Brouwer Rallysport na afloop van de Vechtdal Rally , die zaterdag 18 Juni jl. werd verreden in de omgeving van Hardenberg. Beide teams werden eerste in hun klasse en behaalden daarnaast een prachtige klassering in het algemene klassement!

 Circa 70 deelnemers stonden op zaterdag 18 Juni jl. aan de start van de Vechtdal Rally en short rally rondom Hardenberg. Deze rally telde mee voor het Nederlands Rallykampioenschap en diverse merkencups. De weersvoorspellingen waren wisselvallig, en het uiteindelijke weerbeeld bleek dat ook. De bandenkeuze was gedurende de dag een grote gok voor elk team.

De organisatie had 3 zeer snelle klassementsproeven op het programma staan, die elk 3 keer werd verreden. In totaal werd er 155 km afgelegd, waarbij bijna 90 km op snelheid.


Gerben Brouwer / Niels Kroeze (Audi S2 Quattro)

Gerben en Niels kwamen aan de start met als doelstelling om zoveel mogelijk punten mee te gaan nemen voor het WERC kampioenschap. Twee weken geleden reed het duo nog verdienstelijk in de Brabantse ELE Rally. De betrouwbare Audi S2 Quattro was door het serviceteam nagekeken, en kon zonder aanpassingen weer verder voor de rally in Hardenberg.

13516478_1018651464923133_1206630937577642954_n

Dat Brouwer en Kroeze nog goed in het ritme zaten bleek wel uit de snelle opening in de rally. Met twee keer een 7e en een 8e tijd algemeen kwamen ze de eerste service binnen op een keurige 7e plaats in het algemene klassement. De referentie kon gevonden worden in Muilwijk (BMW) en Leemans (Mitsubishi). Het drietal stond binnen 5,5 seconden van elkaar. Leemans kwam overigens ook in de klasse H16 uit, waardoor een mooie strijd om de eerste plaats in de klasse ontstond.

Het wolkendek begon steeds donkerdere vormen aan te nemen, en ook buienradar kondigde de komst van enkele buien aan. Toch besloot het team om op slicks te vertrekken voor de volgende boucle van 3 proeven. Op weg naar de openingsproef gingen de hemelpoorten open, en moesten de ruitenwissers aan. Gelukkig stonden de meeste teams op slicks, waardoor de omstandigheden voor iedereen hetzelfde was.

Dit resulteerde in een winst van één plek in het klassement. Echter bleek Leemans nog iets sneller te zijn, waardoor hij nu plek 6 over nam. Het verschil was slechts 3,2 seconden in het voordeel van Leemans.

Op de service voor aanvang van de laatste boucle stonden Gerben en Niels voor een dilemma. Leemans had intermediates gemonteerd voor de laatste proeven. De donkere wolken leken echter langzaam plaats te maken voor een meer heldere hemel. Gerben en Niels gokten erop dat het droog bleef, en dat de slicks dan toch het meeste voordeel zou gaan opleveren.

13490688_1325950310753023_3987544160830864963_o

Deze gok bleek de enige juiste te zijn. Het wegdek droogde snel op, en op kp 7 wisten ze direct 3.9 seconden goed te maken en daardoor plek 6 én de eerste plaats in de klasse H16 over te nemen. Ook op kp 8 werd de marge verruimd met 0,5 seconde, en kon men met een minimaal verschil van 1,2 seconden voorsprong beginnen aan de laatste proef op het industrieterrein van Hardenberg. Een miniscuul remfoutje kon ervoor zorgen dat de winst in rook op ging…. Maar Gerben en Niels maakten geen fouten, reden 6,3 seconden sneller en behaalden daardoor de winst in de klasse H16 en een fantastische 6e plaats in het algemene klassement!

En ook de 2e plek in de WERC (de Deen Andersen in een Mitsubishi werd 1ste), zorgde voor versteviging van de voorsprong in het WERC kampioenschap.

Al met al kon men terugkijken op een fantastische rally, en een seconden strijd voor de winst in de klasse. “Dit is zoals een rally hoort te gaan! Op de seconde strijden met je concurrenten. Wij hebben maximaal genoten vandaag!” Aldus Gerben.

13466338_10153466028600670_5344027382557161059_n

Pierre Brouwer / Paul Helmink (Volvo 240 Turbo)

Voor de heren van het team rondom de Volvo 240 Turbo had de rally in Hardenberg slechts 1 doel. De finish halen, en het liefst zonder technisch maleur. Want wat waren de heren daar eens aan toe. Anderhalf jaar lang vechten tegen steeds weer nieuwe technische problemen. Vrijwel nooit aan de finish komen…

De laatste testrit op de vrijdagavond voor de rally bezorgde het team in eerste instantie een bezorgd gevoel. De auto bleef hoog in de toeren ineens inhouden… Het zou toch niet…. Het doorzettingvermogen van het geweldige serviceteam bestaande uit Jetse, Haje en Guido zorgden enerzijds voor slechts enkele uren slaap, maar anderzijds stond er zaterdagochtend weer een frisse Volvo!

Enorm gemotiveerd en met het oog op de finish halen gingen Pierre en Paul van start op de eerste klassementsproef. Ondanks gebrek aan ritme en kilometers was de start boven ieders verwachting met een 12e plaats algemeen en ruimschoots als snelste Volvo!

13474992_882978025147095_6122667496149636379_o

Het vervolg van de eerste boucle verliep zonder noemenswaardige problemen, en de Volvo hield zich uitstekend. De enige proef waar Pierre iets minder tevreden over was , was de industrieproef. Daar voelt de Volvo zich hier toch minder goed thuis dan op de landelijke klassementsproeven. Dit komt mede door de huidige versnellingsbakverhouding. Desondanks reed men ook hier keurig binnen de top 15 algemeen! Beide heren waren totaal niet bezig met het klassement, maar kregen langzaam maar zeker door dat ze er bijzonder goed voor stonden! Blij en enthousiast keerde het duo terug voor het eerste servicemoment.

In navolging van senior, besloot het team om ook op slicks te vertrekken… Onderweg naar de vierde klassementsproef besefte Pierre zich dat dit voor hem de eerste meters met slicks in de regen ging worden (met deze auto)… En die gingen eigenlijk perfect! Hij had niet het idee dat je nog zoveel “grip” had met deze banden in deze omstandigheden. Op enkele gecontroleerde “glijmomenten” na, kwam het duo met een big-smile aan de finish! En met dit “verkeerde” schoeisel reden ze ook nog eens een 11e tijd algemeen!

Na de tweede boucle was het team opgeklommen naar een 12e plaats algemeen en een twee plek in de klasse S21. Het enthousiasme van het team werd omgezet in realiteit, en de doelstelling werd nogmaals aangescherpt.

13475131_1325951467419574_5041161367178178049_o

Ondanks de nog donkere wolken, koos het team wederom voor slicks voor de laatste klassementsproeven. En achteraf bleek dit dus de juiste keuze door het snel opdrogende wegdek.

Ook de laatste 3 proeven verliepen uitstekend. Muilwijk, die eerste stond in de klasse S21 viel op de voorlaatste proef nog uit, waardoor Brouwer en Helmink de eerste plek in de H16 overnamen.

Uiteindelijk was de finish na kp 9 een bijzonder grote opluchting voor het team! Hun doelstelling werd behaald. En daarnaast was de klassering er één om in te lijsten. Aan een eerste plaats in de klasse S21 (divisie 5) en de 11e plaats in het algemene klassement had men vooraf niet kunnen denken! Een prachtige opsteker voor het onvermoeibare team. Er wordt nu al afgeteld naar de volgende rally….!

13310461_1191230927574654_2735659558659686883_n

Al met al een uitermate geslaagd weekend voor Brouwer Rallysport in het algemeen! Met 2 maal een eerste prijs in de klasse (H16 en S21), 2e en 3e in de West Euro Rally Cup én een 6e en 11e plaats in het algemene klassement kon men moe maar voldaan hun welverdiende nachtrust opzoeken!

Tot de volgende rallyafspraak!

IMG_9648

Eindklassement Vechtdal Rally: http://rallytiming.nl/index.php?r=1610&p=684

 

De Stentor (Krant voor Zwolle e.o.) schrijft wel vaker een mooi artikel over Brouwer in de rallysport.
Ook na de Vechtdal Rally heeft de krant weer uitgebreid aandacht voor Brouwer Rallysport!

13494804_1129552803771394_7456747739928327125_n

(Foto`s in dit artikel zijn afkomstig van: Gerben Slomp, Rallyaddict.nl en Wimo fotografie)

Maximaal resultaat Brouwer in Hardenberg!
Call Now Button