Op zaterdag 17 Maart jl. vond in de omgeving van Emmeloord de eerste ronde van het Nederlands Rallykampioenschap plaats. De Zuiderzee rally is traditioneel de opener van het rallyseizoen.
De organisatie en toeschouwers konden zich verheugen op een zeer divers en sterk deelnemersveld. Siberische omstandigheden met gevoelstemperaturen van -10 graden celsius kenmerkten een ijskoude editie van de Zuiderzee Rally, die in zelfs in de boeken komt als de koudste 17 Maart ooit gemeten! Gelukkig bleef het wel droog en het zonnetje kwam zelfs regelmatig tevoorschijn.!
De organisatie had een prachtige wedstrijd georganiseerd met zeer snelle en fraaie klassementsproeven.

Voor de teams van Brouwer Rallysport betekende dit , na een korte testsessie op het RDW centrum in Lelystad, de eerste rallykilometers van het jaar. Beide equipes kwamen uitstekend uit de startblokken en leken af te stevenen naar een uitstekend resultaat totdat het technische noodlot toesloeg…

Gerben Brouwer / Niels Kroeze – Audi S2 Quattro (DNF)

Bron: Patsunfotografie.nl

 

De eerste proeven in de omgeving van Oldemarkt en Basse waren voor iedereen nieuw. De auto`s en de equipes konden zich gelijk goed opwarmen door de extreem snelle proeven , waar de gemiddelde snelheid erg hoog lag.

Gerben en Niels schoten uit de startblokken en door 2 maal een 8e tijd algemeen te klokken! Ook in de 2e boucle van deze proeven noteerde het duo twee maal een 8e tijd algemeen. En zo werd het nieuwe seizoen aangevangen zoals gehoopt. De Audi hield zich uitstekend tussen en zelfs voor het moderne rallygeweld.

In de loop van middag stonden de proeven bij Kampereiland op het programma, waaronder de machtige 25 kilometer lange proef Kampereiland Oost.
Na 8 van de 12 klassementsproeven lagen Gerben en Niels boven eigen verwachting op een 7e plaats in de algemene rangschikking en leek het team af te stevenen op een uitstekend resultaat.

De “bekendste” industrieproef bij rally rijdend Nederland is ongetwijfeld de Nagelerweg op het industrieterrein in Emmeloord. Ondanks de kou wilden vele toeschouwers niets van dit spektakel missen. Voor Gerben en Niels betekende proef 9 de laatste kilometers van deze rally.
Na een drempeltje had de Audi plotseling geen aandrijving meer en moest de Audi aan de zijlijn worden geparkeerd. Een defecte homokineet maakte een einde aan de eerste wedstrijd van het seizoen en daardoor 0 punten voor het kampioenschap.

Desondanks kan men terugkijken op een zeer geslaagde rally met bijzonder fraaie klassementsproeven. Over 4 weken revanche in de Centraal Nederland Rally.

 

Pierre Brouwer / Paul Helmink – Volvo 240 Turbo (DNF)

Bron: Rallyinbeeld.nl

De eerste échte rallymeters met de verbeterde 240 Turbo verliepen nog een beetje onwennig. De progressie van de auto was echter direct merkbaar. Bij het uitkomen van de bochten is de auto een stuk vlotter weg dan voorheen! Verrassend waren dan ook de tijden die er in de eerste proeven werden geklokt!

 

Op de eerste proef noteerde het duo direct een fraaie 15e tijd algemeen! Op proef 2 kwam men een Subaru achterop die door problemen langzaam reed maar de oranje Volvo niet in zijn spiegels zag. Dit zorgde voor het eerste tijdverlies. Toch keerden Pierre en Paul met tevredenheid terug op de eerste service, de 15e plaats in de algemene rangschikking en 1e in de klasse waren boven hun verwachting!

De tweede boucle ging het duo er direct goed voor zitten en noteerden een fraaie 13e tijd algemeen op de proef bij Oldemarkt. Na 4 proeven vonden ze zichzelf op een prachtige 12e plek algemeen terug in de tussenstand.

De proeven bij Kampereiland stonden op het programma en hier werd het tempo nog iets opgeschroefd, totdat men op de 25 kilometer lange klassementsproef na circa 10 kilometer de minuut eerder gestarte Mitsubishi Lancer EVO 10 achterop kwam. Ruim 7 kilometer bleef de equipe in de EVO voor hen rijden, en werden ze er niet langs gelaten. Dit resulteerde in zeer veel tijdverlies , een voorruit vol met putten en steenslag en bovenal enorm veel frustratie bij Pierre en Paul.
Na deze proef heeft Paul direct de wedstrijdleiding ingeseind over dit voorval. En we bleken deze rally niet de enige te zijn..

Gefrustreerd werd richting de hergroepering gereden, en tot slot van rekening begaf de koppeling het op de verbindingsroute. De service werd door een beetje improviseren gehaald, maar helaas was er tijd te kort om het euvel te verhelpen. Het serviceteam heeft met man-en-macht geprobeerd de auto voor de Zeebodem Rally klaar te krijgen, maar na de- en montage van de versnellingsbak én het monteren van een tijdelijk aangepaste koppelingsgaffel bleek het niet voldoende om te kunnen startten.

Enerzijds zeer teleurgesteld, maar anderszijds gemotiveerd door de gereden tijden en progressie werd er huiswaarts gekeerd. Het seizoen duurt nog lang….In de Centraal Nederland Rally hoopt het team haar eerste punten voor het Nederlands Rallykampioenschap te kunnen verzamelen.

Brouwer Rallysport wordt mede mogelijk gemaakt door: VDT Lelystad, Klinkhamer Reclame, Dijkman Autoschade, Tritex Bedrijfskleding, Flevo Engineers, Luimes AV, Interemm, Castrol, Los en Nuvelstijn auto`s en Autobedrijf Brouwer Rogat.

Geen punten voor Brouwer Rallysport in Zuiderzeerally