Foto: Rallyinbeeld.nl

Op 26 en 27 Mei jl. werd in de omgeving van Eindhoven de 3e ronde van het Nederlands Rallykampioenschap verreden. De ELE Rally werd alweer voor de 53e keer verreden en is daarmee de “oudste” rally van ons land. Ruim 90 equipes stonden er op de deelnemerslijst in drie verreden rally`s, de ELE Rally, de ELE Legends en de ELE Short Rally. Pierre Brouwer en Paul Helmink verschenen in de rally aan de start met de snelle groep A Volvo 240 Turbo. Een totaal van 446 km kreeg men voor de wielen, waaronder 17 klassementsproeven over 157km op snelheid! De weersvoorspellingen en de lengte van de rally maakten duidelijk dat een “zware” rally zou gaan worden voor zowel mens als machine.

Vrijdagavond rond de klok van 20.00u rolde de oranje van het startpodium bij Schipperstop in Veldhoven en was de rally voor het team begonnen. De vrijdagavond etappe werd verreden rondom Helmond. Op de eerste klassementsproef bij het automotive campus in Helmond moest Pierre weer in zijn ritme komen, en wilde het voor zijn gevoel nog niet helemaal vlotten. De proef kenmerkte zich door fietspaden en kleine doorgangen en dat is met de toch grote Volvo niet het meest ideale. Daarna volgende 2 zeer fraaie échte klassementsproeven waarin het ritme weer snel gevonden werd. Na nogmaals de proef bij Automotive Campus was het tijd voor de eerste “remote” service in Helmond.

Kijkend naar de tussenstand bleek het team op een verrassende 16e plek in het algemene klassement te staan! De laatste klassementsproeven werden in het donker verreden en noteerde men twee maal keurig een 16e tijd algemeen. Rond de klok van 01.00u kreeg de Volvo dan ook haar welverdiende rust en kon men zeer tevreden zijn over de eerste etappe van de rally. De tweede plaats in de sterke RGT klasse achter streekrijder Soetens beloofde een leuke strijd voor de tweede etappe. Het verschil was slechts 4 seconden..
Zaterdagochtend kon men uitslapen aangezien de tweede etappe pas om 12.35u begon. Met een buitentemperatuur van 33 graden gutste het zweet al van het lichaam af zonder iets te doen. Voorzorgsmaatregelen werden getroffen om voldoende vocht vast te kunnen houden. De temperatuur in de rallyauto liep op naar ruim boven de 50 graden. Pierre en Paul waren uiterst gemotiveerd om de rally tot een goed einde te brengen en wilden mee gaan strijden voor de overwinning in de RGT.

Met nog 11 klassementsproeven op het programma stond het grootste gedeelte van de rally nog op het programma. De eerste proef van de zaterdagmiddag was op het militair terrein in Oirschot. Na een 2-tal kilometer liep de motortemperatuur op richting 110 graden waardoor het motormanagementsysteem alles in de veilige modus bracht. Dit betekend dat er slechts met 0,6 bar turbodruk gereden kon worden, wat resulteerde in zeer fors vermogensverlies.

Ook in de resterende klassementsproeven bleef dit probleem zich helaas voordoen waardoor men niet meer mee kon strijden voor de winst in de klasse. Ook diverse acties van het serviceteam mocht helaas geen verbetering bieden. Besloten werd om het resultaat te laten voor wat het was, en wel te zorgen dat de finish zou worden gehaald. Met veel plezier vervolgde het team de resterende klassementsproeven en leek het af te gaan stevenen op wederom een finish! Ondanks het forse tijdverlies en zelfs nog een tijdstraf van 2 minuten stond het team voorafgaand aan de laatste boucle nog op een keurige 16e plaats in het algemene klassement!

De tijdstraf had te maken met controle van het brandblussysteem door de technische commissie. Deze constateerden na een klassementsproef dat de pin die het systeem blokkeert er nog in zat. Normaliter halen Pierre en Paul de pin voor de start van de rally eruit, zodat het systeem indien nodig geactiveerd kan worden. Dit was vandaag (wellicht door de warmte 😉 ) een keer vergeten. Er werd besloten dit niet met een waarschuwing te voldoen maar direct een tijdstraf van 2 minuten te geven.

Ondanks dat diverse teams al op de uitvallers lijst stonden, reed de sterke Volvo 240 Turbo van Brouwer Rallysport ondanks temperatuurproblemen “gewoon” door. De laatste boucle van drie klassementsproeven werden aangevangen met de bekende publieksproef op industrieterrein Ekkersreit in Eindhoven. De dwarse acties werden gezien de reacties van het publiek zeker gewaardeerd.

Alles leek uitstekend te gaan totdat de Volvo na het uitkomen van een hairpin een recht stuk van circa 300 meter opreed. Pierre probeerde laat te remmen, echter weigerden deze alle dienst! Sterker nog, het rempedaal werd tot de bodem aangetrapt zonder dat er vertraagd werd… Met een snelheid van circa 140 km/u kwam met op (gelukkig) een brede kruising af en moest er in een split-second gereageerd worden op deze onverwachte situatie. Met behulp van bijsturen, de handrem en een beetje geluk kon de auto gelukkig tot stilstand worden gebracht. Het bleek dat de stabilisatorstang was afgebroken, en daarmee een remleiding had afgescheurd zodat alle remolie wegliep. Helaas voor het team betekende dit einde rally…

Terugkomend op de basis in Rogat heeft sponsor Flevo Engineers een nieuwe en bijzonder fraaie constructie gemaakt voor de stabilisatorstangen. Waarvoor onze absolute dank!

Daarnaast is het team gaan onderzoeken waardoor de motortemperatuur zo hoog opliep. Dit bleek achteraf toch niet door de extreem warme weersomstandigheden te komen maar door de turbo die deels los was gelopen op het inlaatspruitstuk . De warme lucht van de turbo stroomde erbij langs en kwam bij de temperatuursensor terecht. De werkelijke motortemperatuur werd dus niet hoger, echter de temperatuursensor gaf dit wel aan het motormanagement door. Deze verlaagde om veiligheidsredenen automatisch de turbodruk.

De Volvo is in de afgelopen week klaargestoomd voor de volgende uitdaging. Op Zaterdag 17 Juni a.s. wordt deelnomen aan de Vechtdal Rally rondom Hardenberg. Naar verwachting zal de Audi dan ook weer ten tonele verschijnen.

Brouwer Rallysport wordt mede mogelijk gemaakt door: VDT Lelystad, Klinkhamer Reclame, Dijkman Autoschade, Tritex bedrijfskleding, Flevo Engineers, Autobedrijf Brouwer Rogat, Jan Los & Leon Nuvelsteijn Auto`s, Castrol en BSM.

Extreem warme rally eindigt zonder remmen
Call Now Button