Foto: G.Slomp

Op vrijdag 20 en zaterdag 21 September jl. vond in de omgeving van Hellendoorn de Hellendoorn
Rally plaats. Dé grootste en bekendste rally van ons land, waar jaarlijks circa 50.000 tot 75.000
toeschouwers op af komen! Dit jaar stonden er aan de rally, historics en short rally circa 100
deelnemers aan de start. De rally kende een bijzonder sterk startveld met een record van 13 auto`s uit
de R5 klasse.

Dit jaar had de organisatie de opzet van de rally behoorlijk veranderd ten opzichte van de voorgaande
jaren. Volgens insiders was de rally iets minder technisch geworden en meer “lange halen” gekregen
ten opzichte van de voorgaande jaren. Desondanks had de organisatie weer een prachtig evenement
met uitdagende klassementsproeven weten neer te zetten.

Na een teleurstellende eerste seizoenshelft, waarin de normaliter zo betrouwbare Audi regelmatig
technisch malheur had, waren Gerben en zijn team gebrand om de tweede seizoenshelft te beginnen
met een finish in Hellendoorn.

Aangezien navigator Niels Kroeze is verhuisd naar Amerika, moest Gerben “op zoek” naar een
waardige vervanger. En die vond het team in Erik de Wild uit Dalfsen. Een bijzonder ervaren
navigator die vele wedstrijden ,nationaal- en internationaal, ervaring had. Vorig jaar wist hij samen
met Hermen Kobus de Nationale titel met overmacht te winnen. Ook de winst in de Hellendoorn
Rally 2018 droeg daaraan bij.

Het duo ging vrijdagavond erg goed van start en sloot de eerste boucle boven eigen verwachting af
op een keurige 13e plaats in het algemene klassement. De tweede omloop van deze
klassementsproeven werd in het donker verreden, en daar krijgt Gerben naarmate de jaren
verstrijken het steeds moeilijker met het zicht.

Uitstekend gecoacht door Erik wisten de heren zich toch knap te handhaven en zélfs een plekje op te
schuiven in de tussenstand! Bijzonder tevreden sloot het team “dag 1” af op een 12e plek algemeen!

Zaterdagochtend bleek het duo gelijk bij de les, en openden keurig met een 10e tijd algemeen op de
eerste proef.
Gedurende de tweede dag, waarin nog 10 klassementsproeven op het programma stonden, wist het
team zich knap te handhaven rond plek 12 , door heel constant te rijden en geen grote fouten te
maken.
Ook de Audi was weer “ouderwets” betrouwbaar en zorgde door zijn machtige geluid voor positieve
reacties bij de vele toeschouwers.

Na 14 klassementsproeven en ruim 170km op snelheid te hebben afgelegd werd het team even na
18.00u op het finishpodium verwelkomt. Een fantastische 11e plaats algemeen zorgde voor louter
tevreden gezichten!

De andere equipe van Brouwer Rallysport (de jongere garde) wilde nu écht eens kilometers gaan
maken met de –voor hen- nieuwe Mitsubishi Lancer EVO X. Begin dit rallyseizoen zijn Pierre, Paul en
het serviceteam overgestapt van de achterwiel aangedreven Volvo naar een moderne vierwiel
aangedreven EVO. Doel was dit jaar om zo veel mogelijk kilometers te maken om de auto eigen te
maken en daarin progressie te boeken.

Na een probleemloos verlopen Zuiderzee Rally, waarin het duo een mooie 10e plaats algemeen
behaalde, werd het team continu geconfronteerd met technische problemen die ervoor zorgden dat
men eigenlijk geen ritme en kilometers kon maken.

Vier maanden na de uitval in de Vechtdal Rally stond men aan de start van de Hellendoorn Rally.
De eerste proeven zou weer aftasten worden om het goede gevoel met de auto te krijgen.
Echter sloeg het noodlot sneller dan ooit tevoren al toe….naar 500 meter op de eerste
klassementsproef bleef de auto in de 3e versnelling staan waardoor men de auto aan de kant moest
zetten.

Uiteindelijk bleek het euvel in de versnellingsbakkabels te zitten, die s`avonds door het serviceteam
werd vervangen. Zo kon men op zaterdag door de speciale herstart regeling toch weer aan de
tweede etappe beginnen. Uiteraard is een goede klassering niet meer haalbaar, maar dit jaar is
ervaring opdoen het belangrijkste doel.

Zaterdagochtend begon het duo wat “roestig” aan de eerste klassementsproef en al gauw werd
duidelijk dat er iets mis was. De auto voelde niet goed aan, men ging twee keer “rond” , en de derde
proef betekende definitief einde rally. Het achter differentieel gaf de geest….

Bijzonder teleurgesteld keerde het team huiswaarts, waar men direct begon met demontage van het
achter diff.

De teleurstelling heeft inmiddels plaats gemaakt voor nieuwe motivatie. Volgende afspraak , de
Berkelland Rally op 5 Oktober aanstaande!

Brouwer Rallysport wordt mede mogelijk gemaakt door: VDT Lelystad, Flevo Engineers, Dijkman Autoschade, Klinkhamer Reclame, Tritex bedrijfskleding, Luimes AV, Interemm, Castrol en Autobedrijf Brouwer Rogat.

Uitstekende prestatie Gerben in Hellendoorn Rally
Call Now Button