Sinds begin jaren ’80 is Autobedrijf Gerben Brouwer B.V. actief in de rallysport. Niet alleen op de werkvloer is het bedrijf Volvo-minded, ook de autosport wordt met het merk Volvo beoefend! Tussen de Mitsubishi’s, Subaru’s en Fords zijn de Volvo’s van Brouwer een opvallende verschijning!

De preparatie van de bloedsnelle Volvo’s gebeurt in de werkplaats van autobedrijf Brouwer. Een groep enthousiaste vrienden en kennissen vormen het rallyteam die zorgdragen voor o.a. de preparatie, het onderhoud en de ondersteuning tijdens de rally’s.

Henk Brouwer - Volvo 360 2.0 & Volvo 440 Turbo
Henk Brouwer – Volvo 360 2.0 & Volvo 440 Turbo

Na een periode van kaartleesritten zijn Henk Brouwer en zijn vaste navigator Gerard Keuper begin jaren ’80 in de snelheidssport gestapt. Er werd een team gevormd en een Volvo 360 2.0 geprepareerd tot rallyauto. Brouwer & Keuper beleefden prachtige rallyjaren met de 360. Vele nationale, maar ook internationale rally’s werden verreden, waaronder wedstrijden in Zweden en Wales. Enkele wedstrijden werd Henk genavigeerd door zijn neef Henk Bosscha. Eind jaren ’80 prepareerde het team een nieuwe auto, de Volvo 440 Turbo.

Gerben Brouwer – Volvo 440 Turbo , Volvo 850T5 R , Volvo S60 2.0Turbo & Audi S2 Quattro

In 1994 gaf Henk het stokje over aan zijn broer Gerben, die al die jaren al actief was als servicemonteur binnen het team. Gerben debuteerde in 1994 als coureur in de rallysport , hij werd vanaf de eerste wedstrijd genavigeerd door Silvia Eling uit Marknesse. Na een aantal wedstrijden te hebben gereden werd de Volvo 440 Turbo verkocht.

Volvo 440 Turbo
Volvo 440 Turbo

In de daaropvolgende jaren werd drukt gewerkt aan een nieuw en zeer bijzonder rallyproject, namelijk de Volvo 850 T5R. In 1998 werd deze auto gepresenteerd en daarmee zorgde Brouwer voor een heuse wereldprimeur! Nergens ter wereld werd namelijk rally gereden met een Volvo 850.

Jaren werd er met de prachtige 850 gereden en dat viel bijzonder in de smaak bij het publiek. De prachtige 5-cilinder “roffel” werd een herkenbaar geluid op de rallypaden. Wedstrijden in o.a. Duitsland en Frankrijk werden aangedaan en het team behaalde zowel nationaal als internationaal fantastische resultaten!

Eind 2002 vond de Volvo 850 T5R een nieuwe eigenaar en moest Gerben op zoek naar een nieuwe rallywagen. Diverse mogelijkheden werden bekeken, maar voor mensen met een echt Volvo-hart bestaat er toch echt maar 1 merk… Gerben besloot met zijn team een Volvo S60 2.0T te bouwen waarmee hij wederom voor een wereldprimeur zorgde! In 2003 & 2004 werd de S60 2.0 Turbo gerealiseerd. De Zuiderzee Rally in 2005 was het decor voor de presentatie van de 300 PK tellende S60! In het debuutjaar van de S60 kende de auto een aantal technische zwakheden. Aangezien deze S60 de eerste in rallytrim was, moesten diverse zaken opnieuw “uitgevonden” worden. Het team ontwikkelde daar perfecte oplossingen voor, wat uiteindelijk resulteerde in een oersterke en betrouwbare rallyauto! Het S60 Rallyteam reed ijzersterke wedstrijden nationaal, maar ook internationaal (Zweden, Duitsland) liet het team van zich spreken!

850gerben
Volvo 850 T5R
gerbens602
Volvo S60 2.0T

 

 

 

 

 

 
Gerben wist zich in de afgelopen jaren steeds verder naar de subtop in de vaderlandse rallysport te sturen. Tegen het fabrieksmateriaal als de WRC’s en de kitcars is met een eigen gebouwde auto niet op te boksen. Maar tot verbazing van velen weet hij zich wel te nestelen tussen de subtop met Mitsubishi’s en Subaru’s die allen 4×4 zijn (t.o.v. de 2-wielaangedreven S60).

Na ruim 13 jaar een rallyequipe gevormd te hebben met Silvia Eling, besloot Silvia in 2008 te stoppen binnen het S60 Rallyteam. Gerben moest op zoek naar een nieuwe navigator en sindsdien vormt hij een equipe met Simone Smedes uit Rossum (GLD).

In het voorjaar van 2010 werd de Volvo S60 2.0Turbo verkocht aan een ander Nederlands Rallyteam. Brouwer sr. bemachtigde in december 2011 een nieuw wapen…ditmaal geen Volvo , maar een prachtige Audi S2 Quattro! Volvo bood geen “nieuwe” auto`s die gehomologeerd waren voor de autosport, en al helemaal geen 4×4`s. Echter wilde Gerben het ooit nog eens met een 4×4 gaan proberen. Daarmee debuteerde hij in de Tank S Rally op 18-19 Maart 2011.

Na een aantal jaren met Simone Smedes aan zijn zijde te hebben gereden, kreeg Simone in 2012 gezinsuitbreiding en koos daarbij om niet meer in de “hotseat” plaats te nemen. Simone verliet de rallywereld niet en bleef actief in de organisatorische kant.

Niels Kroeze die ervaring had als rijder én navigator volgde Simone met succes op.
Gerben en Niels behaalden diverse klasseoverwinningen en algemene top 10 resultaten. Daarnaast werd een 3e plaats in het sterk bezette Nederlands Rallykampioenschap 2012 behaald.
In 2014 volgde het grootste succes , door de West Euro Rallycup te winnen! De West Euro Rallycup bestond uit een 7-tal wedstrijden in Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Belgie en Nederland.
In 2016 wonnen Gerben en Niels wederom de West Euro Rallycup, de titel in het Nederlands Rallykampioenschap klasse RC1 en een 3e plaats in het algemeen Nederlands Rallykampioenschap.

Gerben_Sulingen
Audi S2 Quattro
Brouwer202
Audi S2 Quattro